Blog – Prof. Gheorghe Manolea

Despre Istoria ştiinţei, Despre Inventatori,şi…despre mine!

12 Sep

Mesaj publicat în cartea DESTIN SI DATORIE

Posted in Mesaje transmise catre... on 12.09.10

Mihai Mihăiţă – un îndrăgostit de Calea Ferată

Solicitarea iniţiatorilor  acestui volum a venit  abrupt , aşa că , în primul moment am avut senzaţia că barajul în care am  acumulat  întâmplări  cu Mihai Mihăiţă  s-a deschis brusc  şi nu ştiu la care să mă opresc : la anii `93…`94  , ani în care veneam rar la sediul din Calea Victoriei ca să-mi plătesc cotizaţia , la anul `97 ,  an din care am început să mă implic mai mult  în activitatea Filialei AGIR Dolj, în calitate de Preşedinte al acestei Filiale, la perioada de după 2002  , perioadă în care am lucrat mai mult  alături de  Preşedintele AGIR.  Fiecare   perioadă a însemnat , pentru mine, paşi de cunoaştere  a  Preşedintelui,  a  organizatorului, a profesionistului, a omului.

Într-un final m-am decis  să nu  leg povestea  mea de  AGIR, deşi mi-a  fost greu pentru că  fiecare tentativă de a începe o poveste  se canaliza , în mod implacabil,  spre  întâmplările de la sediul AGIR  din Calea Victoriei, spre  Colocviile  AGIR organizate sistematic  la Bucureşti , la Craiova sau în altă parte, spre  călătoria delegaţiei AGIR la  asociaţia similară din China, spre alte şi alte întâmplări legate de AGIR. Pot afirma că anii  din urmă au însemnat  o simbioză Mihai Mihăiţă- AGIR, aşa că o povestire despre Mihai Mihăiţă  nu poate fi rupă de AGIR.  Trec în revistă toate aceste întâmplări  şi analizându-le pentru a găsi esenţialul  descopăr  că,  de foarte multe ori , în discuţiile la care am asistat,  în discuţiile noastre ,  Mihai Mihăiţă   atacă sistematic  două  subiecte: calea ferată  şi  satul natal , Voloiacu, cu locuri şi oameni.

Îmi  povesteşte  despre o mulţime de oameni  din  satul domniei sale care şi-au împletit  destinele  cu calea ferată, despre  începuturile  în calea ferată  a multor colegi de facultate. Povestirile sună cam aşa : colegul  X   şi-a început activitatea la Caransebeş.  Acolo s-a căsătorit cu colega noastră Y. Acolo s-au născut fetele lor, apoi au venit la Bucureşti unde , împreună  am…..Povestirea continuă apoi cu  ce s-a făcut la calea ferată. Povesteşte cu emoţia îndrăgostitului de calea ferată.

Îmi  povesteşte  amănunte  concrete despre orice subiect  atacat de mine. I-am povestit despre istoria  fabricii de locomotive  electrice de la Craiova. Mihai Mihăiţă, îndrăgostitul de calea ferată,  se luminează  de aduceri aminte şi îmi spune  cum s-a făcut proba de urcare a rampei de la Predeal  cu o locomotivă electrică. Îmi spune . Toţi ştiam,  că locomotiva poate trage garnitura cu 50 de vagoane  de la Câmpina la Predeal, dar mie îmi era teamă  să nu se rupă cârligul de tracţiune. Ca să fiu sigur  că nu vor apărea probleme am pus o locomotivă la coada trenului. Totul s-a terminat cu bine, iar prezenţa celei de a doua locomotive  mi-a dat liniştea necesară   ca să savurez această premieră în istoria  căilor ferate din România. Mihai Mihăiţă – îndrăgostit de calea ferată ,de introducerea  noului , de siguranţa în căile ferate.

Îmi povesteşte  cum s-au construit multe gări. Mergeam cu trenul  de la Bucureşti la Iaşi pentru a sărbători  90 de ani de la înfiinţarea AGIR. Întâmplător  am avut locuri în acelaşi  compartiment. Până aproape de Ploieşti a citit  dintr-o carte, apoi , brusc, a pus cartea jos, a privit pe fereastra  vagonului şi mi-a povestit cum s-a construit triajul de Brazi, cum s-a construit  gara de la Brazi,  cum planta în fiecare primăvară flori  în faţa gărilor în care a lucrat. Mihai Mihăiţă-îndrăgostit de calea ferată, de cărţi, de flori.

Îmi povesteşte  despre  mersul trenurilor. Trenurile de la Craiova la Bucureşti sunt convenabile ca oră de plecare din Craiova. De multe ori întârzie 5-6 minute, nu mai mult. Odată  trenul a întârziat mai mult şi nu am ajuns la ora convenită cu domnia sa. Mi-a povestit , parcă cu năduf, cum,   ca  funcţionar de rang înalt  în Minister, analiza în detaliu  cauzele fiecărei întârzieri mai mari de 5 minute pentru a  lua măsura potrivită. Mihai Mihăiţă – îndrăgostit de calea ferată şi de lucrul bine făcut.

Îmi povesteşte  cum s-a construit Centrul de calcul al CFR , cum a învăţat cu plăcere informatica, cum a învăţat  despre gestiunea întreprinderilor. Îmi povesteşte  despre primul sistem informatic în timp real pentru conducerea şi supravegherea activităţii  vagoanelor de marfă pe reţeaua căilor ferate  din România. Mihai Mihăiţă – îndrăgostit de calea ferată şi de lucrul dus până la capăt.

Îmi povesteşte despre satul natal al domniei sale , Voloiacu , din Mehedinţi,  situat aproape de halta  de cale ferată Ciochiuţa, de oamenii din sat care şi-au legat  destinele de calea ferată. Povestim adesea despre  părinţii noştri, despre soţiile noastre, despre copii noştri. Mihai  Mihăiţă – îndrăgostit  de  calea  ferată, iubitor de oameni. 

Gheorghe Manolea,născut într-un sat din Mehedinţi.

           Aprilie 2010

No Comments »