Blog – Prof. Gheorghe Manolea

Despre Istoria ştiinţei, Despre Inventatori,şi…despre mine!

27 Feb

27.02.2025.Aurel Beleş, fondatorul ingineriei seismice din țara noastră.

Posted in Personalități din știință și tehnică din România on 27.02.25

Personalități din știință și tehnică

Aurel Beleş, fondatorul ingineriei seismice din țara noastră.

Azi, la emisiunea „Personalități din știință și tehnică”, o să vă povestesc despre Aurel Beleș fondatorul ingineriei seismice din țara noastră.

Călătorim cu trenul sau cu maşina  pe distanţe mai scurte sau mai lungi. Oricât de scurtă este călătoria, dacă ieşim din oraş, fie că este vorba de Craiova sau altă localitate, cu siguranţă  vom  trece  şi pe un pod pentru a traversa un pârâu, pentru a traversa un râu. Nu avem timp să ne gândim când a fost construit, iar despre  proiectant şi constructor   nici atât. Dar fiecare operă  de artă are istoria sa legată de viaţa unui om sau  de viaţa  mai multor oameni. Unul dintre marii constructori de poduri din ţara noastră, care şi-a legat numele şi de ingineria seismică , a fost Aurel Beleş.

Aurel   A. Beleş  s-a născut în Bucureşti  la data de 20 aprilie  1891. Tatăl său, Aurel Beleş,  a fost moţ  de pe Valea Arieşului dar  s-a format ca inginer la Politehnica din  Viena  şi a lucrat câţiva ani la Căile Ferate din  Austria şi apoi din România, la Bucureşti. Aşa  se explică locul de naştere al copilului Aurel A. Beleş, Bucureşti, unde  a rămas  doar câteva luni, familia mutându-se  la Craiova unde au locuit până în 1896. De aici au plecat la Paris, unde tatăl său a primit câteva  proiecte de poduri şi şosele. Deşi în familie învăţase germana şi apoi franceza a început studiile elementare la o şcoală unde învăţau mulţi români. După finalizarea  studiilor gimnaziale s-a reîntors în ţară şi s-a înscris la  liceul Mihai Viteazu din Bucureşti. Aici a învăţat cu profesori remarcabili care puneau  mare  accent pe  matematică, pe fizică şi chimie. Deşi era elev, mergea pe şantierele de construcţii  conduse  de tatăl  său, participa la elaborarea proiectelor şi a devizelor. În acest context drumul profesional era deja conturat aşa că  la  terminarea studiilor liceale, în 1909, s-a înscris la Şcoala de Poduri şi Şosele. A învăţat de la profesori, a învăţat din experienţa proprie  că trebuie să  urmăreşti  cu atenţie expunerea profesorului , să  notezi  informaţiile  transmise pe care, apoi, trebuie să le treci selectiv  prin gândirea proprie.

Elevii, studenţii de la Şcoala  de  Poduri şi Şosele  primeau, pe durata studiilor şi o pregătire militară. În vremurile acelea patriotismul era o valenţă de rang superior. Nu este de mirare  că în 1913 , Aurel Beleş şi colegii săi s-au înrolat pentru a participa la campania din Bulgaria. Se ocupau de transbordarea vagoanelor din Bulgaria sub conducerea profesorului  lor Ion Ionescu-Bizeţ,

În 1914 a  absolvit Şcoala de Poduri şi Şosele  ca şef de promoţie. A lucrat  doi ani ca inginer asistent apoi şef de şantier al Serviciului de studii şi construcţii din Ministerul Lucrărilor Publice, Secţia de Poduri. Prima lucrare importantă  i-a fost încredinţată în primăvara anului 1915: corectarea şoselei naţionale  Bucureşti- Vârciorova,  localitate situată mai sus de Turnu Severin, atunci localitate de graniţă, acum acoperită de apele  lacului de acumulare de la Porţile de Fier. Una dintre porţiunile supuse modernizării era cea de la Işalniţa, lângă Craiova. Atunci şoseaua făcea  un ocol pentru a traversa pârâul Amaradia pe un pod de lemn amplasat în amonte de podul peste calea ferată. De câte ori  veneau apele mari, podul era dărâmat. Aurel Beleş a propus construirea  unui pod din beton armat lângă podul de cale ferată, unde este şi acum. După câţia ani, Aurel Beleş a construit şi podul  de beton armat peste Gilort de la Capul Dealului.

În 1921 s-a angajat  ca proiectant şi diriginte  al execuţiei lucrărilor la  una dintre cele mai  bune societăţi private din acea vreme: „Intreprinderile generale tehnice ing. Tiberiu Eremie” , întreprindere înființată  la începutul secolului XX  avându-i ca iniţiatori pe  ing. Tiberiu Eremie şi Gogu Constantinescu. A participat la construirea multor clădiri înalte, la construirea sediilor multor întreprinderi printre care Palatul Bursei şi Camera de Comerţ  din Galaţi, Hotelul Palace din Bucureşti. Desigur  aici a auzit de Gogu Constantinescu pe care l-a întâlnit mai târziu în Anglia. Şi-a continuat activitatea inginerească la Societatea naţională de construcţii  SOCON, înfiinţată de inginerul  Liviu Ciulei. Multe sunt construcţiile proiectate şi realizate cu această societate dar amintesc câteva pentru a marca diversitatea acestora: Rafinăria Brazi, Halele alimentare din Giurgiu,  Palatul Băncii Naţionale   din Calea Victoriei  şi din strada Doamnei, dublarea liniei ferate  Teiuş- Apahida. Anul 1947 a adus multe schimbări în viaţa  economică a României. Totuşi, inginerul Aurel Beleş a  continuat să  proiecteze şi să construiască. A proiectat coşurile de beton armat  ale  noii oţelării de la Hunedoara, fundaţia laminorului de la Roman. S-a ocupat şi de rezolvarea problemelor legate de alimentarea cu apă  a  Craiovei în perioada construcţiei Combinatului  Chimic de la Işalniţa.

În 1928  a fost numit profesor la Şcoala Politehnică din Bucureşti, la catedra de construcţii civile şi fundaţii. În 1948  Facultatea  de construcţii  s-a desprins de Politehnică şi a  devenit  Institutul  de  Construcţii  Bucureşti, unde Aurel Beleş a predat  cursul de Teoria elasticităţii până în 1963  când, prin pensionare, a devenit profesor consulatnt. Trebuie spus că, de-a lungul carierei sale didactice, începute la Iaşi în  1918, a predat şi alte cursuri. A scris  multe cărţi pentru studenţi,  s-a ocupat de educarea lor, de formarea lor. A fost un adevărat mentor. Este suficient să enumăr  doar pe  câţiva dintre discipolii săi: Ştefan Bălan, Radu Voinea, Panaite Mazilu, Mihail Ifrim .

În 1955 a fost ales membru corespondent al Academiei Române, iar în 1963 devine membru titular. În 1957, toamna, academicianul Aurel Beleş a participat la Congresul de geotehnică şi fundaţii din Londra. Cu acest prilej i-a făcut o vizită lui Gogu Constantinescu la reşedinţa sa situată pe malul lacului Coniston. La întoarcerea în ţară a ţinut mai multe conferinţe. Una dintre ele a fost prezentată la Academia Română în data de 5 mai 1958. Iată ce a consemnat Aurel Beleş: „ Ca român, cu sufletul şi cu gândul, se trudeşte să facă cunoscut străinătăţii geniul şi arta poporului român, realizările şi aportul pe care poporul român îl poate aduce ştiinţei, culturii şi progresului general”. Prin aceste  conferinţe, Aurel Beleş a avut un rol important în revenirea în ţara, în 1961, pentru câteva  săptămâni  a lui Gogu Constantinescu.

Problemele de cercetare pe care le-a abordat au fost inspirate din practica inginerească. Astfel, în 1915 a publicat  articolul  „ Flambajul barelor drepte, comprimate axial”  inspirat de lucrările de îndiguire a oraşului Tg. Neamţ unde a folosit mulţi  piloni  de susţinere a unor greutăţi masive. Apoi, în 1941 a publicat lucrarea „ Cutremurul şi construcţiile”  pe baza  cercetărilor  efectuate asupra efectelor cutremurului din 1940. De altfel, acest subiect  a fost dezvoltat şi în alte lucrări şi , de aceea, Aurel A. Beleş  este considerat  ctitorul inginerie seismice în ţara noastră.

S-a stins din viaţă la 10 ianuarie 1976.

Ca de obicei, în partea finală a fiecărui episod, vă recomand ca într-o sâmbătă sau într-o duminică,  să străbateți, ceea ce aș putea putea numi acum, „podurile lui Aurel Beleș”. Plecați din Craiova spre Filiași.  Treceți de ELPRECO, de Fabrica de Bere și de Centrul Comercial MARLOREX,   apoi pe sub pasajul  care duce spre centura de nord a Craiovei. După câteva sute de metri se vede podul de cale ferată  și podul rutier peste Amaradia.  Puteți să parcați pe dreapta, înainte de pod. Primul pod rutier din această zonă a fost proiectat și construit de  Aurel Beleș.

Vă îndemn să faceți câteva fotografii. În câțiva ani, legătura dintre Craiova și Filiași se va face pe Autostrada sudului.

Mergeți spre Filiași, apoi spre Țânțăreni. La ieșirea din Țânțăreni, virați ușor la stânga spre satul Capu Dealului.  Se vede de departe dealul care coboară dinspre munte și se oprește lângă apa Gilortlui care, după câțiva kilometri se varsă în Jiu. Podul peste Gilort a fost construit de Aurel Beleș.

Dacă ați ajuns până aici, puteți să vă întoarceți prin Florești unde puteți vizita Muzeul Mihai Eminescu sau măcar Parcul Mihai Eminescu. Aici, la Florești, poetul Mihai Eminescu a petrecut, în vara anului 1878, o vacanță de neuitat în conacul  familiei Mândrea. Pe locul unde a fost conacul, administrația locală a amenajat un părculeț care amintește de trecerea lui Mihai Eminescu prin aceste locuri. Și dacă ați ajuns aici, la întoarcere spre Craiova, mergeți la gara din Filiași. În spatele gării vă așteaptă bustul lui Mihai Eminescu care ne amintește că, în vara anului 1878, poetul  venea aici să-și ridice, de la post restant, scrisorile.

Mențiune.

            Emisiunea „Personalități din știință și tehnică” este difuzată la Radio Sud, pe frecvența 97,4 MHz FM, https://radio-online-romania.com/sud-fm, și  on line  radiosud.ro (ASCULTĂ LIVE), de luni până vineri, la ora 21:00.

No Comments »