Blog – Prof. Gheorghe Manolea

Despre Istoria ştiinţei, Despre Inventatori,şi…despre mine!

26 Feb

26.02.2025.Anastase Dragomir- precursor al  cabinei catapultabile

Posted in Personalități din știință și tehnică din România on 26.02.25

Personalități din știință și tehnică

Anastase Dragomir- precursor al  cabinei catapultabile

Azi, la emisiunea „Personalități din știință și tehnică”, o să vă povestesc despre  Anastase Dragomir, precursor al cabinei catapultabile

Începutul secolului XX a fost marcat de căutările şi realizările din domeniul aviaţiei. Mulţi tineri erau fascinaţi de aparatele zburătoare .La 17 august 1903 Traian Vuia a obţinut brevetul de invenţie francez pentru aeroplanul-automobil, iar în data de 18 martie 1906 a efectuat un zbor epocal pe terenul de la Montesson. În 1910 Aurel Vlaicu  s-a desprins de la sol cu un aparat mai greu decât aerul şi a zburat 40 m.

Mulţi tineri din Brăila erau şi ei  fascinaţi de avioane. Printre aceştia se număra şi  Ana Aslan, asociată idealul „tinerețe fără bătrânețe”,  născută la  Brăila cu trei ani înainte de trecerea în secolul XX.  Visa să ajungă pilot. De asemenea  George Fernic  născut la începutul secolului XX, adică în 1900, la Galaţi , adică la o aruncătură de băţ de Brăila a fost un mare constructor de avioane. Un alt tânăr al acelor vremuri,  Ionel Fernic, maestru al romanţei şi tangoului românesc , vărul lui George Fernic, a fost un pasionat  pilot civil.

Dar, ca în orice început, au fost şi multe tragedii. George Fernic a murit într-un accident aviatic când îşi pregătea zborul transatalnic de revenire în ţară. Ionel Fernic  a murit tot într-un accident aviatic  fiind pasager al cursei  Varşovia- Bucureşti- Salonic.

Ca o coincidenţă ciudată, un tânăr născut la Brăila în aceiaşi perioadă cu cei evocaţi mai înainte  a inventat paraşute, catapulte  care să-i salveze pe piloţi, care să-i salveze pe pasagerii avioanelor în situaţii critice. Acest brăilean s-a numit  Anastase Dragomir.

Anastase Dragomir s-a născut  în data de 06 februarie 1896  la Brăila fiind al şaselea copil al familiei.Tatăl său, Vasile Dragomir  a luptat în războiul  pentru independenţa  României din 1877.

Anastase Dragomir era pasionat, ca mulţi dintre tinerii acelei perioade, de problemele aviaţiei. Unii erau preocupaţi de realizarea unor noi tipuri de aparate de zbor, iar alţii îşi puneau problema securităţii pilotului şi  pasagerilor în cazul  unei  catastrofe aeriene. Deşi zborul cu un aparat mai greu decât aerul era la început, existau suficiente exemple  din istoria zborului cu baloane   care  justificau aceste preocupări. Menţionez întâmplarea  petrecută în 24 iulie  1808 la Varşovia. Jordaki   Kuparenko, de fapt  moldoveanul Iordache Cuparencu, născut  în actuala comună Călineşti-Şerbăuţi din judeţul Suceava,  şi plecat în Polonia cu o trupă de teatru, a făcut trei demonstraţii publice de zbor cu un balon confecţionat de el din benzi de hârtie lipite. La al treilea zbor, efectuat în data de 24 iulie 1808, balonul s-a aprins , dar Kuparenko, prin manevrele inspirate pe care le-a făcut, a reuşit să se salveze coborând cu balonul  transformat într-o „paraşută”, aşa cum  s-a consemnat în presa din Polonia. Au mai fost şi alte catastrofe cu baloane. Istoria consemnează şi soluţii dedicate aviatorilor. În noiembrie 1911, Gleb Kotelnikov  din Rusia a brevetat „ o raniţă de salvare cu o paraşută cu deschidere automată pentru aviatori”. Acesta era contextul istoric în care Anastase Dragomir a plecat în Franţa, unde a lucrat  la mai multe uzine de avioane. Aici   şi-a perfecţionat propriul său sistem pentru salvarea piloţilor şi a pasagerilor  în caz de accidente. 

La 3 noiembrie 1928 a înregistrat, în Franţa,  cererea de brevet  „Nouveau système de montage  des parachutes dans les appareils de locomotion aérienne” şi a obţinut Brevetul nr. 678566, din 2 aprilie 1930. Această invenţie era   „un nou sistem de paraşutare din aparatele de locomoţie aeriană, fiecare pasager având o paraşută proprie care permite, în momentul critic, eliberarea acestui ansamblu de avion astfel încât paraşuta, împreună cu pasagerul instalat pe scaun, să treacă printr-o deschizătură a podelei”, iar brevetul prevedea ca acest ansamblu de celulă-paraşută să aibă mai multe comenzi, manevrate de pilot. Deoarece aviaţia nu era într-un moment financiar favorabil, ideea acestui sistem de salvare a fost privită cu multă suspiciune de oficialităţi şi companii, din cauza scumpirii considerabile a construcţiei avioanelor. După mai multe  intervenţii, Anastase Dragomir a reuşit să obţină finanţarea necesară şi a început construirea „cabinei catapultate”, în mărime  naturală.
            A experimentat invenţia în 28 august 1929 în apropierea aeroportului Orly, Paris . În acest scop s-a amenajat, după indicaţiile inventatorului, un avion Farman,   în care se instalase „ cabina catapultabilă” . Experienţa a constituit o reuşită, confirmând utilitatea acestei invenţii. După demonstraţie, ziarele franceze, printre care şi „Excelsior” , în numărul din 29.08.1929, au subliniat prioritatea mondială, deţinută de Anastase  Dragomir în acest domeniu, precum şi importanţa invenţiei pentru aviaţie. Soluţia propusă de Anastase Dragomir pentru autostabilizarea cabinei în  cădere prin utilizarea a doua paraşute auxiliare se regăseşte  în soluţiile actuale de paraşute şi cabine catapultabile.

După experiment, Anastase Dragomir revine în ţară unde, cu ajutorul căpitanului inginer Constantin Nicolau  de la Serviciul tehnic al aviaţiei române,  repetă demonstraţia  pe aeroportul Băneasa din Bucureşti, în 26 octombrie 1929. De data  aceasta s-a folosit o avionetă AVIA, iar presa vremii printre care ziarul „ Universul” şi „ Dimineaţa”  a relatat cu lux de amănunte despre acest mijloc de salvare ingenios şi practic.

 Pe baza rezultatelor obţinute,  continuă  cercetările şi perfecţionează soluţia iniţială. Ţine seama că la altitudini mai mari de 4.000 de metrii aerul este rarefiat, că temperatura  este mult sub zero grade Celsius, ajungând până la -550C, ţine seama că  dacă avionul zboară cu o viteză de 1.000 km/oră , în momentul ieşirii pilotului din avion acesta  este izbit de  curentul de aer cu o  forţă de trei tone .   În 1950   a obţinut un nou  brevet românesc cu nr. 40125/1950 pentru „Celulă  paraşutată”. În descrierea acestei invenţii se menţiona „.. folosirea unui spătar curb de glisare pentru ejectarea cabinelor, fie pe jos, fie pe sus; folosirea unei cabine etanşe sau semietanşe, în funcţie de efectuarea zborului la anumite înălţimi şi folosirea pentru  cabinele semietanşe a unui dispozitiv mecanic care să permită, în caz de nevoie,  debitarea oxigenului şi aerului necesare vieţii”.

După zece ani de căutări, în 1960,  obţine un alt Brevet  de invenţie românesc  cu nr.32323/41424 în care  propune un avion de pasageri  prevăzut cu cabine catapultabile pentru fiecare pasager.

În anul 1959, a înregistrat o altă cerere, care  avea ca obiect construirea unui avion de transport, echipat cu cabine catapultabile, pentru salvarea pasagerilor (brevet românesc nr. 41424 din 1960 ).  În cartea lui Jules Foch, „Technique des Avions”, aparută la Paris  în 1960  sunt  prezentate şi realizările inventatorului Anastase  Dragomir, în domeniul catapultării piloţilor  şi pasagerilor din avioanele aflate in pericol de prăbuşire. Ideea lui Anastase  Dragomir se va concretiza prin apariţia, la noile tipuri de avioane supersonice, militare, a scaunului ejectabil.

A murit în 1966 la Bucureşti.

Așadar, stimați ascultători,  în prezentarea de azi, cuvintele cheie, cuvintele des folosite au fost „invenție”,„catapultare”, „catapultă”. Având în vedere  că unul dintre obiectivele acestei emisiuni este de oferi modele pentru tinerii dar și pentru adulții din zilele noastre și pentru a vă consolida informațiile despre Anastase Dragomir, o să insist asupra celor două expresii.

Invenția se referă la o soluție tehnică nouă. Noutatea soluției se stabilește prin analiza stadiului tehnicii pe plan mondial.

Catapulta, ca mașină de război, a fost folosită încă din anticitate pentru aruncarea cu diverse obiecte asupra cetăților asediate.

Mai târziu, spre zilele noastre, catapulta a fost folosită pentru lansarea aeronavelor, a dronelor, care, la decolare, trebuie să atingă o anumită viteză pe o pistă scurtă.

Așadar, deși soluția de catapultare este cunoscută,  se pot obține noi brevete de invenție pentru aplicații particulare, pentru soluții  destinate rezolvării  unor probleme particulare cum ar fi catapultă pentru aruncarea hranei pentru  câini.

Vă propun, stimați ascultători, să găsiți și alte aplicații particulare  ale unei catapulte, să imaginați o soluție pe care să o discutați, într-o sâmbătă sau într-o duminică,  cu prietenii dumneavoastră.  Nu uitați! Discuțiile cu omenii sunt importante.

Mențiune.

            Emisiunea „Personalități din știință și tehnică” este difuzată la Radio Sud, pe frecvența 97,4 MHz FM, https://radio-online-romania.com/sud-fm, și  on line  radiosud.ro (ASCULTĂ LIVE), de luni până vineri, la ora 21:00.

No Comments »