24 Jan
24.01.2025.Ferdinand Porche și fabricarea mașinilor de calitate.
Posted in Personalități din știință și tehnică din întreaga lume on 24.01.25
Personalități din știință și tehnică
Ferdinand Porche și fabricarea mașinilor de calitate.
Bună seara, stimați ascultători!
Azi la emisiunea Personalități din știință și tehnică mi-am propus să vă povestesc despre Ferdinand Porche, omul care și-a dedicat întreaga viață conceperii automobilelor de înaltă calitate.
În ultima vreme se discută mult despre automobilul electric, despre autonomia acestuia, adică despre distanța pe care o poate parcurge până la următoarea alimentare, despre bateriile care trebuie montate pe automobil, despre stațiile de încărcare, despre timpul de reîncărcare a bateriilor.
În ultimii ani vedem pe străzile din orașe din ce în ce mai multe automobile electrice. Putem crede că automobilul electric este o invenție a timpurilor noastre.
Și totuși, primele încercări au fost făcute în urmă cu aproape 200 de ani, pe la 1828.
Mai mult, la Expozitia Universală de la Paris, în 1900, a fost prezentat un automobil propulsat cu motoare electrice integrate în cele patru roți. Ca să ajungă la Paris, parcursese peste 1000 de km, fiind condus chiar de către inventatorul său, Ferdinand Porche.
Ferdinand Porche s-a născut la data de 3 septembrie 1875, în satul Maffersdorf, acum Vratislavice, situat pe malul râului Elba, într-o familie cu cinci copii, trei băieți și două fete. Satul face parte din regiunea Boemia, Cehia de azi, dar care, în 1875, făcea parte din Imperiul Austro-Ungar.
Istoria spune că, încă din copilărie, era foarte curios și acorda importanță fiecărui detaliu. Istoria spune că, pe când avea cincisprezece ani, a mers într-un sat vecin unde funcționa o fabrică de covoare care era dotată cu instalații electrice de iluminat. În fabrica tatălui său nu aveau lumină electrică. Curiozitatea i-a data puterea ca în fiecare zi, după ce termina munca în fabrica tatălui său, merge în satul vecin să se documenteze, pe teren, despre rețelele electrice de iluminat.
Deși tatăl său, Anton, dorea ca Ferdinand să continue afacerea familiei lor, mama sa Anna, l-a încurajat să se înscrie la o Școală Tehnică de electricitate. Dimineața lucra în atelierul familiei, iar după amiaza parcurgea opt kilometri până la școala unde a învățat cum se construiește un generator electric, cum se realizează o rețea electrică pentru iluminat.
A aplicat cele învățate chiar în casa din satul lui. A fost prima casă iluminată electric din sat. În felul aceasta l-a convins pe tatăl său să accepte să facă studii inginerești la o universitate din Viena.
Deși avea optsprezece ani, Ferdinand Porche a făcut față cu greu trecerii de satul liniștit din Boemia, la metropola agitată, Viena. I-a fost greu să urmărească lecțiile predate la universitate dar îi plăcea să învețe așa că mergea des la biblioteca fabricii de aparate electrice la care lucra. Aici a cunoscut-o pe Aloisia Johanna Kaes, cu rădăcini în Boemia lui Ferdinand Porche, persoana care l-a ajutat să-și mențină echilibrul emoțional și cu care s-a căsătorit peste câțiva ani.
Aloisia l-a ajutat să descopere Viena. Într-o zi au ajuns la un muzeu unde erau expuse câteva automobile. Unul dintre automobile fusese construit în 1875, adică în anul în care se născuse el, Ferdinand Porche. El, Ferdinand Porche, nu mai văzuse așa ceva, dar era fascinat de trăsura care se deplasa fără să fie trasă de cai. Din acest moment mintea lui a început să fie preocupată de construirea motoarelor pentru automobile.
Vă reamintesc că, în vremea aceea, Porche lucra într-o fabrică de aparte electrice și era student la universitate. Patronul fabricii era Bélla Egger. Ferdinand Porche avea multe idei privind îmbunătățirea procesului de producție încât, la un moment dat, Porche a fost numit șef al departamentului de încercare, de testare a echipamentelor construite în fabrică.
Într-o zi a fost adus la reparat un automobil electric, fabricat de firma Jakob Lohner. Ferdinand Porche s-a mutat la compania Jakob Lohner pe post de ajutor de proiectant. Avea douăzeci și trei de ani. Noua activitate l-a captivat total. A analizat dezavantajele automobilelor electrice construite la vremea aceea și a conceput un nou model de automobil, numit Lohner-Porche. A introdus tracțiunea pe față în vremea în care toate modele de automobile aveau tracțiunea pe spate. Fiind un automobil electric, a prevăzut posibilitatea montării câte unui motor electric pentru fiecare roată. Așadar un precursor al tracțiunii integrale.
Modelul a fost prezentat la Expoziția Mondială de la Paris din 1900. Fusese condus Ferdinand Porche de la Viena la Paris, pe distanță de aproape 1300 km, înregistrând o viteză medie de 14,5 km/oră. A câștigat Marele Premiu la Expoziția Mondială de la Paris. Porche avea 25 de ani. În același an, 1900, a câștigat și cursa de viteză pe circuitul montan de la Semering. Atunci a atins
viteza de 45 km/oră.
În 1902 a realizat modelul Lohner-Porche Mixte, un model hibrid echipat cu motor termic, un generator de curent continuu, adică un dinam, care alimenta motoarele electrice integrate în construcția automobilului. În 1905 a primit Premiul Poetting, cea mai înaltă distincție acordată celor mai buni ingineri din Austria.
Încurajat de aceste recunoașteri dar și din dorința a lucra într-o companie cu putere financiară mai mare, în 1905, Porche se mută la compania Austro-Daimler care producea, la vremea aceea modelele Mercedes și Maya.
Ca fapt divers, menționez, stimați ascultători, că Mercedes și Maya erau fiicele industriașului austriac Emil Jellinek, finanțatorul companiei Austro-Daimler.
Porche și-a concentrat atenția pe modelul Maya pe care, după patru ani de cercetări, de căutări, l-a dotat cu un motor de 32 de CP, devenind vehiculul oficial al casei regale din Austria.
Din experințele acestor ani a înțeles că, în industria auto, căutările trebuie dirijate către mașinile dedicate curselor automobilistice dificile, care trebuie să fie mașini de înaltă performanță, și transferarea soluțiilor găsite către producția de serie. Această concepție, aplicată de Porche prin 1910, se numește acum transfer tehnologic.
Cred că este locul, stimați ascultători, să vă reamintesc că unul dintre obiectivele acestei emisiuni este de a oferi oamenilor de azi modele de succes, exemple de bune practici. Episodul de azi este un bun exemplu legat de importanța cercetării aplicative, de importanța transferului tehnologic, teme mult discutate în zilele noastre.
S-a pregătit pentru cea mai mare cursă auto din acea vreme, cursa „Prințul Heinrich”. A ocupat doar locul doi, iar acest succes „secund” i-a dat puterea să se pregătească pntru următoarea confruntare. A conceput un motor cu patru cilindri, a conceput țeava de eșapament pentru evacuarea gazelor de ardere, a conceput o caroserie cu formă aerodinamică. La următoarea competiție „Prințul Heinrich” s-au înscris 200 de mașini și s-au pus la bătaie 12 premii. Efortul făcut de Porche pentru pregătirea acestei participări a dat roade. Mașinile pregătite de Porche au câștigat 9 dintre cele douăsprezece premii. Așadar, ca să câștigi trebuie să te pregătești.
Ferdinand Porche visa la un motor puternic și ușor. În 1912 a conceput un motor cu patru cilindri, răcit cu aer, care, mai târziu, după ce a fost supus mai multor transformări tehnologice, a devenit, după mai bine de 20 de ani, motorul mașinii Wolkswagen, considerată cea mai populară mașină. Pentru meritele sale a primit și titlul de Doctor Honoris Causa al Universității Tehnice din Viena dar a fost numit, în 1916, Director General la Austro-Daimler. În această calitate a contribuit la dezvoltarea vehiculelor cu tracțiune integrală, altfel spus a camioanelor folosite în armată apoi în transporturile civile.
Sfârșitul Primului Război Mondial a adus multe transformări în viața Europei, inclusiv în viața lui Ferdinand Porche. În 1926, compania la care lucra devine concernul Daimler-Benz. Porche se dedică fabricării de mașini sport mari. Așa au rezultat, în 1927, automobilele Mercedes din seria S. Modelul Mercedes SSK a câștigat toate cursele organizate între 1928 și 1931.
Deși a contribuit substanțial la faima firmei Daimler, conducerea acesteia îl transferă, în 1928, când Ferdinand Porche avea 53 de ani, pe un post de consultanță.
Așadar, stimați ascultători, această întâmplare ne arată că invidia oamenilor are …istorie.
În acest context, Ferdinand Porche se decide, în 1930, să-și înființeze propria companie pe care a numit-o „ Dr.ing.H.C. F.Porche GmbH”. A angajat oameni talentați printre care și fiul său, Ferry, care avea, atunci, 20 de ani.
Ferdinand Porche visa la o mașină compactă pentru oamenii de rând. În 1934 finalizează proiectul Wolkswagen, iar în 1936 era gata prototipul Wolkswagen 3 cu care a făcut o cursă de probă pe distanța de 5.000 km.
În 1936 vizitează fabricile Ford și are mai multe discuții entuziasmate cu Henry Ford. Continuă perfecționarea mașinii concepute și, în 1938, ajunge la modelul Wlokswagen 38, asemănător cu modelul Wolkswagen Beetle de mai târziu, cunoscut sub numele de „broscuța”. Wlokswagen, tradus în limba română, înseamnă „mașina poporului”. S-a construit și o fabrică, în apropiere a Hanovra. Din păcate, izbucnește al Doilea Război Mondial și Fabrica lui Porche este obligată să-și adapteze producția pentru război.
Această situație îi va produce, după terminarea războiului, multe neplăceri, inclusiv întemnițarea într-o închisoare din Franța, la Dijon.
Fiul său, Ferry Porche, reușește să-i continue activitatea și fabrică mașina sport Porche 356. Istoria spune că pe 3 septembrie 1950, când Ferdinand Porche a împlinit 75 de ani, mai mulți posesori de automobile Porche 356 s-au adunat în fața casei lui din Stuttgard și, pentru ai ura „La mulți ani” șoferii își aprindeau farurile. Se pare ca obiceiul acestui salut între șoferi s-a transmis până în zilele noastre.
S-a stins din viață la data de 30 ianuarie 1951.
Așadar, stimați ascultători, azi v-am povestit despre un geniu în domeniul automobilelor: Ferdinand Porche. Și-a dorit să construiască trei tipuri de mașini: mașini de curse, tractoare pentru agricultură și o mașină pentru omul de rând. Într-un final, a reușit
Mențiune.
Emisiunea „Personalități din știință și tehnică” este difuzată la Radio Sud, pe frecvența 97,4 MHz FM și on line radiosud.ro (ASCULTĂ LIVE), de luni până vineri, la ora 21:00.