26 Jun
13.06.2025.Abert Einstein și teoria relativității.
Posted in Personalități din știință și tehnică din întreaga lume on 26.06.25
Personalități din știință și tehnică
Abert Einstein și teoria relativității
Azi la emisiunea „Personalități din știință și tehnică”, o să vă povestesc despre Albert Einstein și
teoria relativității.
În această perioadă aproape toată lumea vorbeşte despre criză, despre criza economică. Se scrie mult despre ciză. Se scot la iveală teorii, se scot la iveală asemănări dintre perioada actuală şi alte perioade de criză. Se aduc în actualitate opinii despre criză ale unor oameni celebrii. Zilele trecute am participat la o întrunire pe tema invenţiilor. În acest context i s-a atribuit lui Albert Einstein, descoperitor al teoriei relativitãţii şi întemeietorul fizicii moderne, afirmaţia că „ în perioadele de criză se nasc invenţiile, descoperirile şi marile strategii”. Am vrut să verific afirmaţia şi am recitit o culegere de texte scrise de Albert Einstein, începând cu 1914 şi reunite în volumul „Cum văd eu lumea. Teoria relativităţii pe înţelesul tuturor”, publicată la Editura Humanitas în anul 2000. Am găsit, printre altele, şi următorul pasaj, de o asemenea profunzime încât este actual şi azi. Iată ce spunea Einstein prin anii ’30 : „Şcoala a fost întotdeauna mijlocul cel mai important pentru transferarea comorilor tradiţiei de la o generaţie la cea următoare .Lucrul acesta este şi mai adevărat astăzi decât în trecut, deoarece prin dezvoltarea modernă a vieţii economice, rolul familiei de purtător al tradiţiei şi al educaţiei a slăbit. Viaţa şi sănătatea societăţii umane depind astfel de şcoală într-o măsură şi mai mare decât în trecut”. Iată, pe scurt, câteva repere din viaţa lui Albert Einstein.
Albert Einstein s-a născut la data de 14 martie 1879 în oraşul Ulm din Germania.
Istoria spune că până la trei ani nu a scos nici-un cuvânt. Părinţii erau îngrijoraţi. Spre bucuria şi uimirea lor, într-o zi a început să vorbească cu fluenţa şi vocabularul unui adult. A acumulat, a analizat şi …a comunicat. Aşa a făcut toată viaţa. La vârsta de 11 ani a început să frecventeze un gimnaziu din München. În 1896 s-a înscris la Politehnica din Zürich-Elveţia, una dintre şcolile de elită de la vremea aceea, pentru a obţine diploma de profesor de fizică. Îi plăcea mai mult partea experimentală a activităţii didactice şi de aceea îşi petrecea multe ore în laborator. Istoria spune că îşi dorea să continue activitatea în laboratoarele Politehnicii, ca asistent universitar, dar din cauza antipatiei pe care i-o purta un profesor, speranţele i-au fost năruite. S-a angajat ca profesor la un gimnaziu, preda în particular la domiciliu şi publica teorii originale în reviste ştiinţifice. Deşi ideile pe care le formula erau inedite ele au trecut neobservate. În vremea aceea se întreba : „Cum ar fi dacă am putea să controlăm lumina şi să călătorim prin intermediul acesteia?”. La un an după absolvirea facultăţii şi-a prezentat teza de doctorat dar profesorii examinatori nu numai că nu au fost impresionaţi de subiect, dar nici nu i-au acordat diploma în baza căreia ar fi putut profesa. Printr-o cunoştinţă obţine, începând cu anul 1902 , un post de funcţionar la Oficiul Elveţian pentru Brevete. Se presupune că analiza şi clarificarea utilizărilor pentru diverse dispozitive i-a stimulat preocupările legate de spaţiu şi timp. A lucrat aici doi ani. Deşi avea o mulţime de idei, nu găsea un laborator în care să îşi verifice teoriile. În aceste condiţii a fost nevoit să dezvolte o metodă proprie pe care a numit-o “ experiment teoretic”. Istoria spune că la întrebarea „unde se află laboratorul tău ?” deschidea sertarul unde era un stilou şi hârtie şi spunea: „pentru experimentul teoretic, singurele lucruri de care ai nevoie sunt un stilou şi o foaie de hârtie”. În 1905, într-o perioadă de 100 de zile, a publicat trei articole, din domenii diferite dar de o importanţă revoluţionră pentru ştiinţă. Cel de al treilea „Despre electrodinamica corpurilor în mişcare” a reprezentat prima formulare a ceeace s-a numit ulterior teoria restrânsă a relativităţii. Relativitatea explica faptul că „masa m a unui corp este o măsură a conţinutului său energetic” dacă este multiplicată cu viteza luminii c ridicată la pătrat, adică E=mc2. Lumea ştiinţifică a rămas indiferentă. Doar după ce Max Planck, care enunţase deja teoria revoluţionară a cuantelor, l-a invitat pe Einstein la Universitatea din Berlin, comunitatea ştiinţifică a reacţionat şi şi-a arătat uimirea: un examinator de invenţii, de doar 26 de ani, necunoscut, fără titluri ştiinţifice nu poate formula o teorie revoluţionară! A rămas în continuare examinator la Oficiul de Brevete din Zürich. După patru ani, în 1909, a obţinut un post de profesor la Universitatea din Zürich. Abia în 1919, în timpul unei eclipse totale de Soare, observaţiile astronomului Sir Arthur Eddignton, au confirmat teoriile lui Einstein privind relativitatea timpului şi deformarea spaţiului. Puţini au înţeles teoria relativităţii deşi, la vremea respectivă, subiectul era „ monden”. Se fabricau ciocolate şi pişcoturi „deformate”. Se spune că la o recepţie o participantă l-a întrebat :
- „Domnule Einstein, cum v-a venit ideea asta nemaipomenită a relativităţii?
Einstein a răspuns:
- „ Păi, unii oameni se gândesc şi la lucrurile simple!”
La o altă recepţie explica relativitatea astfel:
- „Când stai lângă o fată drăguţă două ore, ele par două minute. Când stai pe o plită încinsă două minute , ele par să fie două ore . Aceasta este relativitatea”.
Deşi Einstein este cunoscut pentru teoria relativităţii, el a primit Premiul Nobel în 1921 pentru contribuţia sa în teoria cuantică, cuprinsă în cel de al doilea articol scris în 1905. Vestea i-a fost adusă în timpul călătoriei de reîntoarcere din Japonia spre America. Istoria spune că nu s-a bucurat foarte exploziv. Se aştepta ca premiul să-i fie acordat pentru teoria relativităţii!
Faima l-a implicat şi în demersul pe lângă preşedintele Franklin Roosevelt de a grăbi construirea bombei atomice. Mai mulți fizicieni i-au trimis o scrisoare prin care își exprimau îngijorarea că Germania nazistă va finaliza cercetărilor privind fabricarea bombei nucleare. Îi cereau să intervină pe lângă președintele Franklin Roosevelt, pentru accelerarea cercetărilor făcute de cercetătorii din Statele Unite. În 1945 au fost construite cele două bombe nucleare cu care au fost distruse orașele Hiroșima și Nagasaki.
Ironia sorţii : pe data de 6 august 1945 era în casa sa din Princeton şi a ascultat la radio ştirea lansării bombei atomice. Degeaba a strigat „Ce oroare!” Degeaba şi-a amintit că în timpul vizitei în Japonia din 1923 declarase : „dacă toţi oamenii lumii ar fi aşa de zâmbitori ca japonezii, nu ar mai exista războaie!” S-a stins din viaţă la 18 aprilie 1955 într-un spital din Princeton, SUA.
Albert Einstein a deschis omenirii o altă fereastră!
A iubit copiii!
A iubit vioara!
A urât războiul!
Așadar, stimați ascultători, prin povestirea de azi, dedicată marelui fizician Albert Einstein, am adus în discuție rolul școlii în transferarea comorilor de la o generație la alta.
La finalul acestui episod, în care am vorbit despre Einstein si despre socală, vă recomand ca într-o sâmbătă sau într-o duminică, să mergeți pe Bulevardul Decebal, din Craiova, până în dreptul Facultății de electrotehnică. Pe fronispiciul clădirii este un mozaic cu scene din activitatea unei școli. Printre ele este scrisă și formula E=mc2, adică teoria relativității în formă restrânsă.
Soarta l-a înzestrat pe Albert Einstein cu puterea de a vedea universul altfel decât ceilalți contemporani cu el. Aceștia, adică contemporanii cu Albert Einstein, au încercat ca, prin discuții simple, prin convorbiri, să înțeleagă „teoria relaitivității”. Și pentru că unul dintre obiectivele acestei emisiuni este de a vă oferi modele, modele despre modul în care pot fi organizate „discuțiile”, „convorbirile” vă recomand Revista „Cugeul românesc” , din februarie 1922, o revistă de cultură generală, în care ilustrul matematician Traian Lalescu, născut în Banat, militant pentru înființarea Școlii Politehnice din Timișoara, a publicat articolul „Convorbiri relativiste”.
La convorbiri cele trei convorbiri participă personaje imaginare:un filosof, un inginer, un profesor, un cetățean curios, un matematician atipatic, un invitat, o doamnă. Altfel spus, niște oameni obișnuți care doresc să înțeleagă „teoria relativității”.Prima cnvorbire:„Introducere în teoria relativității”. A doua convorbire: Absolut și realtiv. A treia convorbire: Spațiul și universul.
La final, unul dintre participanți spune: „Banală rebuie să fie viața privită numai cu intrumente de măsură”, iar altul, ca o concluzie, afirmă: „Viața trebuie înțeleasă cu mintea și trătă cu sufletul”.
Mențiune.
Emisiunea „Personalități din știință și tehnică” este difuzată la Radio Sud, pe frecvența 97,4 MHz FM, https://radio-online-romania.com/sud-fm, și on line radiosud.ro (ASCULTĂ LIVE), de luni până vineri, la ora 21:00.