Prefață la cartea „Cum să implementăm eficient SISTEME DE MANGEMENT ( 10, pentru OLTENIA).
De regulă, o carte are o prefață, scrisă de o terță persoană, aleasă de autor. Prefața se referă la autor sau la subiect. Cartea „ Cum să implementăm eficient Sisteme de management” a fost tipărită la mai bine de un an după ce am scris Prefața așa că, având o formă „concretă” ( pe hârtie) am recitit-o aproape în întregime și i-am descoperit valența istoriografică prin trimiterile la informații complementare subiectelor dezvoltate în fiecare capitol. Acesta a fost motivul pentru care am postat Coperta și Prefața în ziua când, în calendarul ortodox, se sărbătorește „Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul”. Zi în care bătrânii împart … fructe. O carte este rodul, fructul … creației.
Prefață
Management.
Un cuvânt, aparent nou, care a apărut în vocabularul nostru după 1990.
Pentru mine și pentru mulți din jurul meu era un cuvânt cu înțelesuri neclare, uneori ascunse. Simpla traduce „ a conduce”, „arta de a realiza ceva împreună cu alți oameni” nu era suficientă.
Pe ici-pe colo, termenul „Director” era înlocuit cu „Manager”.
Prin ’92 devenisem Directorul Centrului de Implementare a Invențiilor din Craiova, entitate în subordinea Miinisterului Cercetării și Tehnologiei. Deși făcusem cercetare timp de douăzeci de an, aveam „senzația” că nu știu cum să încep o cercetare. Așa se face că, la începutul anului 1994, m-am înscris la un curs de „Management competitiv” organizat la București de The Open University- The open Business School CODEX, iar la sfârșitul anului 1995 am obținut diploma „The effective Manger, level-profesional”.
Pentru mine, acest curs a fost foarte util.
Apoi am observat că mulți absolvenți de la Facultatea de Electromecanică din Craiova își găseau de lucru în birourile de „Asigurarea calității” deși ei nu avuseseră un curs cu acest profil în Planul de învățământ. Așadar, era un drum nou care trebuia acoperit printr-o pregătire uiversitară. Funcționa, la vremea aceea, forma de învățământ „Studii aprofundate”, cu durata de un an, după formarea de bază numită „Licență”. A avut succes! A rezistat diverselor schimbări și, mai mult, s-a transformat în Master cu durata de doi ani. La început s-a numit „Managementul calității”, apoi „Ingineria și managementul calității și mediului”. Altfel spus, structura didactică a evoluat dar Facultatea de Electromecanică nu își certificase încă un Sistem de management al calității.
Ne-am adaptat și, în 2001, printr-un proiect finanțat de Guvern s-a Proiectat, implementat și certificat sistemul de management al calității, conform Standardului ISO 9001, în cadrul Universității din Craiova, pe un modul cu profil agricol și un modul cu profil electric. L-am extins, apoi, pentru componenta de cercetare a Unversității din Craiova pe modulul de Transfer tehnologic și protecția proprietății industriale.
Destul de repede, numărul persoanelor (din Craiova, din Dolj, din Oltenia) implicate în Sistemele de management al calității a depășit masa critică și, în mod natural, a apărut un Organism de certificare dar și un grup profesional ( Cercul calității) cu activitate sistematică în care se „discută” despre Sistemele de management, despre Cum să implementăm eficient Sisteme de management.
Vă îndemn, în cunoștință de cauză, să intrați în „ atmosfera” creată de „Cercul calității” din cadrul AGIR Dolj!
2 comments on this topic
30. August - 6:34 pm
Mulțumesc pentru difuzarea informației despre strădania mea și despre prefața.
Aș adăuga că de la momentul studiilor aprofundate a început colaborarea noastră !
2. Revederea blogului îmi permise să citesc istoricul mai multor străzi, dintre cele pierdute…la vremea publicării lor. Dar, văzând cele scrise despre Cîrlova și alții vă felicit pentru efortul documentar …
Cred că conexiunea se datorează subtitlului cărții mele, care din 10 pentru Craiova, a devenit 10 pentru Oltenia.