Orice problemă are o soluție !
Cu aproape trei luni în urmă am fost invitat să particip la susținerea Tezei de doctor habilitat elaborată de d-l conf.dr.Viorel Bostan de la Universitatea Tehnică a Moldovei din Chișinău.
S-a fixat și data :20 decembrie 2013.
Numai că, între timp, s-a produs o întâmplare nedorită care, prin efectele sale, m-a adus în situația de a nu mai putea da curs invitației.Totuși vroiam să particip la acest eveniment.
Ce să fac!Ce să fac!
Am discutat cu colegii de la Chișinău.
După câteva zile am primit un răspuns: ” În Republica Moldova, începând cu 1.09.2013, susţinerea tezelor se efectuează on-line…..”
Orice problemă are o soluție!
Așa că am participat, on-line, la susținerea Tezei de doctor habilitat.
În cuvântul meu am spus:
”Stimați colegi,
Mai întâi îmi exprim mulțumirea profesională pentru că am putut participa la un astfel de eveniment științific.
În al doilea rând ,subliniez satisfacția personală că, în relația mea cu Universitatea Tehnică a Moldovei , am reușit, de mai multe ori în ultimii 15 ani, să depășesc piedicile fizice sau formale care au apărut în colaborarea dintre Universitatea din Craiova și Universitatea Tehnică a Moldovei, dintre mine și profesorii de la Chișinău.
Vă mulțumesc dumneavoastră, colegilor de la Chișinău, pentru deschiderea demonstrată și pentru implicarea fără rezerve pentru ca…. orice problemă să aibă o soluție ”
Apoi ,evenimentul s-a desfășurat…normal! A durat 4 ore. S-a vorbit de la Chișinău. S-a vorbit din Florida. S-a vorbit, puțin, din Viena.
Am vorbit și eu de la Craiova:
Având în vedere preocupările mele din domeniul teoriei și practicii cercetării, am analizat Teza d-lui dr.Viorel Bostan din punct de vedere metodologic și doresc să subliniez următoarele aspecte care caracterizează lucrarea prezentată.
În primul rând faptul că actualitatea temei este particularizată pe două planuri:
– planul economic, cerința socială, prin care se asigură aplicarea rezultatelor;
– planul științifici prin care se asigură obținerea unor rezultate competitive în timp din punct al valorii profesionale și al costurilor de cercetare.
Al doilea aspect metodologic este legat de alegerea domeniului real al vitezei vântului la care turbina trebuie să funcționeze eficient. Autorul numește rezultatul cercetării
”Rotor aerodinamic cu factor de performanță adaptat la sursa de generare a energiei” . Eu fac o analogie cu teoria sistemelor și îl numesc ”Rotor aerodinamic adaptiv sau autoadaptiv”. Din punct de vedere metodologic această abordare înseamnă analogie cu soluțiile din natură, mai precis cu zborul unei păsări care, prin forma aripilor, își reduce singură viteza la aterizare.
Al treilea aspect metodologic este legat de instrumentele utilizate pentru efectuarea cercetării:
– instrumentul matematic, care asigură vederea de sus, vederea de ansamblu;
– instrumentul virtual – simularea numerică – prin care se asigură vizibilitatea soluțiilor oferite de instrumentul matematic. Ca să fiu mai plastic îl compar cu o substanță de contrast , folosită de medici, pentru a vizualiza circulația sângelui în corpul uman, altfel invizibilă pentru un privitor extern;
– instrumentul fizic sau modelul fizic prin care, de regulă, cercetătorul se ancorează în realitatea cotidiană.
În final țin să subliniez modul în care autorul a aplicat metoda deductivă , pornind de la modele generale, pe care le-a particularizat , ca un adevărat inginer experimentat, pentru cazul turbinelor eoliene și al turbinelor hidraulice.
Așadar, din punctul meu de vedere, Teza de abilitare analizată demonstrează calitățile de cercetător ale autorului , capabil să identifice o problemă tehnică, să găsească soluția problemei și să o aplice, îmbinând eficient munca individuală cu munca în echipă.
20.12.2013 Craiova