Blog – Prof. Gheorghe Manolea

Despre Istoria ştiinţei, Despre Inventatori,şi…despre mine!

25 Apr

25.04.2015 Strada General Stefan Fălcoianu

Posted in Strazile Craiovei si numele lor on 25.04.15

Strada General Ștefan Fălcoianu

V-am povestit despre strada Mareșal Alexandru Averescu , situată în cartierul Brazda lui Novac. Gradul de Mareșal este cel mai mare grad în armată.În Craiova există o singură stradă care poartă numele unui Mareșal : strada Mareșal Averescu. Vă propun ca, în călătoria nostră, să rămânem la străzile cu nume de militari și să continuăm cu străzile care poartă numele unor Generali. Mai întâi câteva precizări referitoare la gradul de General. Conform legislației în vigoare, în Armata română există următoarele categorii de Generali pentru forțele terestre:
– General sau General de armată, are epoleți cu patru stele;
– General-locotenent sau General de corp de armată, are epoleți cu trei stele;
– General-maior sau General de divizie, are epoleți cu două stele;
– General de brigadă, are epoleți cu o stea.
Deși în timp aceste categorii au suferit modificări, acestea nu schimbă esența gradului militar și de aceea, pentru ca povestirea să poată fi urmărită mai ușor, voi folosi, de regulă, sintagma ” General” fără să fac și alte precizări.
Așadar, mi-am propus să vă povestec despre strada Ștefan Fălcoianu dar mai ales despre personalitatea Generalului Ștefan Fălcoianu.
Strada General Ștefan Fălcoianu este aproape paralelă cu strada Mareșal Alexandru Averescu făcând legătura între străzile 1 Decembrie 1918 și Brazda lui Novac. Strada începe din zona Policlincii de stomatolgie și ajunge în zona Școlii nr. 24. Pe o parte a străzii sunt înșirate blocurile O1 până la O14, iar pe partea opusă sunt înșirate blocurile D26 până la D31. Pe aceiași parte se află și Grădinița nr.43.
Ca de obicei, la această întâlnire, povestesc despre persoana al cărui nume este purtat de o stradă așa că o să vă povestesc despre Ștefan Fălcoianu. Fiind vorba de un General, de Generalul Fălcoianu vă așteptați să vorbesc despre cariera militară a acestuia, o carieră presărată cu multe realizări. Totuși, încep prin a menționa că a fost primul militar ales membru plin al Academiei Române. Asta s-a întâmplat în 13 septembrie 1876. Mai mult, a deținut și funcția de vicepreședinte în trei legislaturi anuale. A fost membru fondator al Societății Politehnica din România. Iată câteva detalii legate de Societatea inginerească Politehnica. În data de 30 octombrie 1881, cu ocazia inaugurării căii ferate Buzău- Mărășești, prima cele ferată proiectată și construită de inginerii români, s-a propus înființarea primei ” Societăți trainice de ingineri și tehnicieni români”-Societatea Politehnica. Două luni mai târziu, în 18 decembrie 1881, la ora 10,00 , în sala de așteptare a clasei I din Gara de Nord s-au adunat 34 de persoane la chemarea colonelui inginer Ștefan Făcoianu,director general al Căilor Ferate Române pentru a constituirea Societății Politehnica. Trebuie remarcat că cei prezenți l-au ales ca Președinte al Societății Politehnica pe cel care a condus lucrările de construire a căii ferate Buzău-Măreșești, inginerul Dimitrie Frunză. O dovadă de prețuire din partea comunității inginerești pentru o realizare inginerească.
Ștefan Flăcoianu s-a născut la București la data de 6 iunie 1835. A fost al optulea copil al familei Ioniţă Fălcoianu şi Raliţa Lipoveanu, cu rădăcini în comuna Fălcoiu din actualul județ Olt. În 1854 este admis ca elev la Școala Militară de Ofițeri din București, iar după doi ani, ca recompensă pentru activitatea desfășurată, sprijinit și de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, merge la Paris pentru a urma cursurile Școlii imperiale de stat major, celebra Saint-Cyr, absolvită, mai târziu , și de celebrul Charles de Gaulle. În 1862 se înscrie la Şcoala Politehnică din Paris, unde studiase și Petrache Poenaru, inventatorul stiloului. Aici a obținut titlul de inginer, în 1864. Se întoarce în țară cu gradul de căpitan. În 1865 s-a căsătorit cu Alexandrina Bâscoveanu. Fiica lor, Lucia-Elena, născută la data de 11 aprilie 1868 s-a căsătorit, în 1894, cu Nicolae Romanescu, viitorul primar al Craiovei. Așadar Ștefan Fălcoianu a fost socrul celebrului primar al Craiovei, Nicoale Romanescu.
Având în vedere pregătirea sa tehnico-inginerească , Ștefan Fălcoianu a fost numit Secretar general al Ministerului Lucrărilor Publice și Director general al Telegrafelor și Poștelor, ocupând această funcție în perioada 1870-1877.A fost primul director al CFR – Căile Ferate din România ocupând această funcție din 1881 până în 1883.În această prioadă a contribuit la elaborarea Legii pentru exploatarea căilor ferate din România și a înființat Școala Superioară de Mișcare din București care pregătea personalul necesar pentru deservirea căilor ferate. Trebuie spus că în acea perioadă aceste servicii erau asigurate de personal străin, austrieci și germani. A contribuit la înființarea Atelierelor CFR de la Turnu Severin.
În 1883 a fost și senator de Tecuci avînd o contribuție notabilă la păstrarea și dezvoltarea lucrărilor de fortificație pentru apărarea țării, în special cele din zona Focşani – Nămoloasa – Galaţi, care și-au dovedit utilitatea în Primul Război Mondial.
Pentru că pregătirea de bază a fost de militar trebuie menționat că a obținut, rând pe rând , toate gradele militare: sublocotenent (7 aprilie 1856), locotenent (20 februarie 1860), căpitan (6 iunie 1862), maior (4 septembrie 1865), locotenent-colonel (26 septembrie 1868), colonel (6 aprilie 1877), general de brigadă (10 martie 1883) şi general de divizie (10 mai 1892).
Munca și abnegația i-au fost răsplătite prin multe ordine și medalii printre care ”Semnul onorific” de argint (1877); Ordinul „Steaua României”, în grad de „ofiţer” (1878); Ordinul „Steaua României”, în grad de „Comandor” (1888).
S-a stins din viață la data de 22 ianuarie 1905 în Bucureşti. ,Este înmormântat în Cimitirul Bellu.
Deviza sub care și-a desfășurat activitatea a fost ” prin voință, muncă, patriotism se pot obține succese remarcabile” , deviză care merită să fie adăugată pe plăcuța care marchează numele străzii Ștefan Fălcoianu

 

No Comments »